lauantai 20. joulukuuta 2014

Ensimmäinen erä perinteisiä



Perjantaina ryhdyin heti töistä kotiuduttuani leivontapuuhiin. Vuorossa oli joulutorttujen tekemistä. Olin ostanut vain 500 gramman taikinan, joten leivonta oli melko nopeasti suoritettu. Melkein kuin siinä joulutorttumainoksessa.





Paketista sai leivottua kymmenen joulutorttua ja mies vähän ihmetteli, miksi olin tehnyt vain niin vähän. Minäkin ihmettelin sen jälkeen, kun lämpimät joulutortut alkoivat kadota isännän suuhun ;) 


 

 
 

Joulutortut ovat meillä perinteisellä luumutäytteellä ja perinteisen malliset. Olen kuullut jonkun laittaneen torttuihin vanilijakreemiä. Ne ovat taatusti hyviä, mutta en ajatelllut kokeilla.
 

 


 
 
Tässä taitaa käydä niin, että tämä ensimmäinen joulutorttuerä häviää nopeasti. Minä ja poika emme tortuista juurikaan välitä, mutta isännälle nämä ovat joulun ehdoton MUST-juttu. Sunnuntaina meille on tulossa "hömppisläisiä" kyläilemään ja olen luvannut heillekin joulutorttuja. Onneksi näiden leipominen on jopa meikäläiselle suhteellisen helppoa ja vaivatonta.



 
 Joululoma on meikäläisen osalta jo alkanut, pojalla se on todistuksen hakemista vaille.
Lähdemmekin tästä kohta koululle tunnelmalliseen todistuksenjakotilaisuuteen...


 
 
 
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti